Chicago og San Francisco: Reiseberetning

Faste lesere har fått med seg at sommerferien gikk til Chicago og San Francisco i år. På vei til Chicago forsvant den ene kofferten. Den har ennå ikke kommet til rette, men etter mye om og men har jeg i alle fall fått tak i de rette personene å klage til for å få erstatning for den.

I Chicago var vi i bryllup, i Shedd-akvariet og i Brookfield Zoo. Så dro vi til San Francisco. Rettere sagt, vi fløy til Oakland, kjørte til Mountain View og besøkte Hixie i noen dager. Vi fikk en rundtur på Google, og var på stranden i Santa Cruz og i Big Basin Redwoods.

Så dro vi til San Francisco og var der noen dager. 4. juli så vi på fyrverkeriet sammen med Bloo.

Turen tilbake til Chicago var et eventyr. Eller mareritt. Først fløy vi fra Oakland til Orange County (der de lager motorsykler). Men de hadde ikke fly til oss der, så etter mye om og men ble alle passasjerene sendt med buss til Los Angeles. Mange forsinkelser senere kom vi oss i luften, og var framme i Chicago like før to på natten. Rundt fire var vi på hotellrommet, etter noe ventetid for å få sjekket inn fordi datasystemet var nede, og brukte mesteparten av dagen etter til å sove.

Etter å ha ventet på at det skulle komme vann i kranene igjen på hotellet så vi fikk dusjet gikk vi ut for å handle litt, ta en øl og spise middag. Baren vi gikk på hadde en ganske interessant automat på do. De fleste automater på jentedoer inneholder slike ting som tamponger, bind, kondomer og av og til tannbørste og tannkrem. Denne hadde følgende tre ting:

• Selvlysende penisring
  • Puslespill med motiv av naken mann
  • Hodepinetabletter

Den siste formiddagen fikk vi med oss noen matbiter på Taste of Chicago.

Jeg hadde med meg boken Leve, for å fortelle av Gabriel García Márquez, men jeg kom aldri så langt som til å lese den ferdig. Jeg kjøpte en del nye bøker:

• Robert Asprin og Jody Lynn Nye – Myth-taken identity
  • Robert Asprin og Esther Friesner – E. Godz
  • Orson Scott Card – Treasure Box
  • David Flanagan – Javascript, the definitive guide (O’Reilly)
  • Linus Torvalds og David Diamond – Just for fun
  • Bok 2 til 6 i The Dresden Files-serien, for å supplere bok 1 som jeg fikk av Hixie

Just for fun kan definitivt anbefales. Det samme gjelder Dresden Files, som er en serie typiske privatdetektiv-romaner, med det lille tillegget at privatdetektiven er magiker.

Jeg kjøpte også litt klær, stort sett undertøy. Pysjamasen fortjener å nevnes spesielt: En fantastisk grå og rosa pysj med katt på brystet og katteøyne på rompa.

Når det gjelder mat, fikk vi mye mat og mye god mat. The Bongo Room i Chicago lager fantastiske omeletter og stekte poteter. La Fiesta i Mountain View har utmerket meksikansk mat, og The Stinking Rose i San Francisco har hvitløk i alle rettene sine. Inkludert hvitløksiskrem til dessert. Jeg fikk også fantastiske baby back ribs, og på Panda Express fikk jeg min Orange Flavored Chicken med stekte nudler.

Dessuten kan selv den kjipeste lille kafe i USA lage skikkelig caesarsalat, noe jeg ennå ikke har fått tak i i Norge. Av en eller annen grunn kommer caesarsalaten i Norge alltid med alt mulig rart som sikkert er godt i en salat, men absolutt ikke hører hjemme i en caesarsalat – for eksempel tomater, agurk og kylling. Dessuten er de alltid kjipe med parmesanen og dressingen. Hvis noen vet om en restaurant i Norge (helst i Bergen eller Oslo) som serverer caesarsalat med romanosalat, krutonger, skikkelig caesardressing, parmesan og absolutt ingenting annet, så gi meg beskjed.

One Response to “Chicago og San Francisco: Reiseberetning”

1. Øystein says:

En salat er ikke en salat uten tomater, agurker eller mais ser det ut som…