De evige bytemarker

Her forleden satt jeg og så en DVD på PCen, da den plutselig frøs, og begynte å komme med høye tikkelyder. Katikk-katikk-katikk-katikk. Litt dytting og fikling senere konstaterte jeg at harddisken var død.

Ved første anledning ringte jeg kundestøtteavdelingen til Dell for å innvie dem i min oppdagelse. Etter å ha gått gjennom noen lange menyer der jeg ble instruert i å trykke på taster på telefonen min kom jeg i kontakt med et spill levende menneske etter bare kort tid med kømusikk. Etter en kort samtale var han enig med meg i at harddisken var død. “Men du har ingen serviceavtale, så jeg kan ikke gi deg en ny disk,” sa han. “Du må ringe kundeservice for å reklamere”.

Så ringte jeg til kundeserviceavdelingen. Der gikk jeg gjennom flere lange menyer med tastetrykking, og havnet nok en gang hos et spill levende menneske. Jeg forklarte hva jeg og kundestøttemannen hadde kommet fram til. “Men du har ingen serviceavtale,” sa han. Det måtte jeg jo bare si meg enig i. Men disken er bare drøye året gammel, så reklamasjonsrett har jeg. Det ble visst litt vanskelig, så han måtte ringe meg tilbake.

Da dagen var nesten over uten at jeg hadde hørt noe ringte jeg tilbake. “Jo, vi venter på et svar fra teamleder”, sa de da. “Vi ringer deg i morgen”.

Da dagen etter var nesten over uten at jeg hadde hørt noe ringte jeg tilbake igjen. “Jo, teamleder har vært borte nesten hele dagen, vi ringer deg tilbake”. Og det gjorde de faktisk tilslutt. De kunne fortelle meg at de dessverre ikke kunne gjøre noe med dette, jeg måtte kontakte reklamasjonsavdelingen per epost eller brev. Som sagt så gjort.

To uker senere, etter gjentatte purringer, mottok jeg endelig en epost fra reklamasjonsavdelingen. De kunne fortelle at de hadde sendt saken videre til kundestøtteavdelingen for vurdering.

Nye to uker senere, etter en purring på mail (som jeg aldri fikk svar på) og en purring på telefon (der jeg bare fikk noen lodne fraser om behandlingstid), ble jeg plutselig oppringt. De kunne fortelle meg at jeg skulle få en ny disk på døren neste dag, om jeg bare kunne skru ut disken og ha den klar. Neste arbeidsdag ble jeg oppringt av en person som lurte på om den nye disken fungerte greit.

Da jeg begynte å skrive denne blogg-posten var det gått et par dager siden disken røk. Nå er det over en måned siden. Moralen? Kundeservice tar tid…

2 Responses to “De evige bytemarker”

  1. kristoffer says:

    hehe, morsom side, du er mitt nye forbrukeridol, jeg hadde bukka under etter første runde…

  2. ketil v says:

    Been there, done that… DELL er eventyrlige av og til.

    😉