Barnefamilien og bilen

Her i Bergen hvor giftskyene i perioder har ligget tungt over byen, har det vært lange debatter i alle medier om hvordan vi kan bli kvitt driten. Forurensningen, altså, og da spesielt luftforurensningen. Bilen peker seg ut som en åpenbar synder, og det store spørsmålet er hvordan man skal få folk til å kjøre mindre bil. Det mest seriøse forslaget som stadig kommer opp i debatten er køprising, altså en form for bompenger der det koster mer penger å kjøre i rushtiden. Biler i kø skaper enda mer forurensning enn biler som kjører fort forbi, og biler i rushtiden er som regel fylt med enkeltpersoner som kjører seg og matpakken sin til jobb.

Motstanderne av køprising begrunner det som regel med hensynet til barnefamiliene. Barnefamiliene trenger bilen, må skjønne. Og de må jo slippe å betale for det.

Vel – Hei, verden. Jeg er barnefamilien. En av dem, i alle fall. I likhet med de fleste andre barnefamiliene består vi av foreldre som skal på jobb på hver sin kant av kommunen, og barn som skal i barnehage. Og som representant for en barnefamilie har jeg en todelt protest:

  1. Barnefamilier ikke absolutt ha bil, selv om barn skal leveres i barnehage. Ja, det er tungt å gå en halvtime hver vei til barnehagen, og en halvtime derfra med buss til jobb. Det betyr ikke at det ikke kan gjøres. Det går an å legge opp hverdagen på en mer bærekraftig måte, selv om det kanskje betyr at man må planlegge livet og hverdagen på en annen måte enn om man baserer seg på bilbruk.
  2. Om barnefamilien forurenser, så skal barnefamilien betale for det. Akkurat som alle andre. Det er vårt pokkers ansvar å lære opp barna våre til mer bærekraftige mennesker enn det vi selv har vært hittil, og da kan vi starte med denne enkle leksen.

Da vi ventet vårt første barn, fikk vi stadig spørsmål om hva slags bil vi hadde tenkt å kjøpe. “Å, bare vent!” fikk vi høre da vi sa vi ikke hadde tenkt å kjøpe bil. Nå er nummer to snart på plass, og spørsmålene også: “Men nå blir dere vel nødt å kjøpe bil?”. Joda, en del ting ville vært enklere med bil. Mange ting ville vært enklere med privat helikopter også. Eller butler, kokk og hushjelp. Men det er mest en vanesak. Når bilen ikke er der, så savner vi den heller ikke, fordi vi har lagt opp livet slik at bil ikke er en naturlig del av rutinene. Og du aner ikke hvor mye taxi man kan kjøre for de pengene det koster å ha bil i et år.

Tags: , , , , ,

11 Responses to “Barnefamilien og bilen”

  1. elzapp says:

    Artig, jeg satt akkurat og tenkte på resultatet av “tiltakene” til Bergen Kommune i forbindelse med luftproblemet i Bergen. Der min konklusjon så langt er “Folk er så forbanna egoistiske at pisken må fram”. En må ha oddetallskjøring, køprising, avgiftslegging av parkeringsplasser, for folk bryr seg rett og slett ikke om andres liv og helse. Og så kommer bloggposten din opp i facebook-feeden min, og setter lys på den andre delen av frustrasjonen min. Vi venter nemlig også barn i nær framtid, vi har ikke blitt stilt det spørsmålet der så veldig mange ganger, muligens fordi jeg har flagget mine holdninger til unødvendig bilbruk ganske høyt, men noen ganger har det blitt, faktisk blogget cecilie om det for en stund siden. Og forventningen er åpenbart at vi må skaffe oss bil. Noen gotter seg nok med “nå skal de få se at de trenger bil. Jeg tror vi skal klare oss godt uten. Mulig vi melder oss inn i bilringen for de få gangene vi faktisk trenger bil, der vi i dag låner bil av venner.
    .-= Siste bloggpost fra elzapp: Filter buzz messages from your gmail inbox =-.

  2. Andreas Ringdal says:

    Barnefamilier trenger ikke først og fremst bilen sin, men transportmuligheter det er mulig å stole på. Her i bergen vil det si sykkel eller privatbil.
    Bor man litt utenfor hovedbussnettet må man både ha fleksitid og mulighet til at en foredlre leverer og den andre henter for å klare seg uten bil.

    Andreas

  3. Greta-G says:

    Jeg kunne ikke vært mer enig, Eira!

    Og gratulerer med nr to!

    /Greta-G
    .-= Siste bloggpost fra Greta-G: Bergen Kaffebrenneri! =-.

  4. Eira says:

    Andreas: Ja, jeg er helt enig i at kollektivtransporten i Bergen krever en kraftig forbedring for å gjøre buss til en realistisk reisemåte for flere grupper.

    Vi har lagt opp hverdagen slik at den ene leverer og den andre henter, ellers går det ikke opp, med en arbeidsplass på Kokstad og den andre på Nøstet.

  5. katla says:

    Om jeg kjente at jeg hadde masse penger tror jeg den vaskehjelpen eller kokken hadde kommet før bil, eller en annen assistent som gjør hverdagen lettere. Det er styr med bil, og det er helt greit. Bil er et helt eget opplegg som skal puttes inn i hverdagen. Kjøpe fri for bekymringer ikke kjøpe flere.
    .-= Siste bloggpost fra katla: Søndag, søndag =-.

  6. Astrid says:

    All respekt til dere som ikke har bil! Inspirerende.

  7. Eirin says:

    *elske*
    Vi er billøse, syklende, bæremeisende 2-(små)barnsforeldre med jobber på Danmarksplass, Loddefjord og Bønes.
    Det er nesten utelukkende planleggingen det står på, og akkurat nå er det til og med slik at det minste barn er hos dagmamma siden full barnehagedekning fremdeles er knyttet til inntak og plassmangel for bittesmå barn. Henting og bringing 2 steder varer heldigvis bare en liten stund håper vi.
    Det skumleste i verden, bortsett fra forurensningen, er nesten fleksitiden!
    Der sliter vi litt ennå, men den eneste faktoren der er snøen.
    Det er utrolig hva som som ikke kan løses med litt frukt i sekken, litt planlegging og litt gyv bare. *løper bort i bloggen sin og slutter å blogge i kommentarfeltet ditt*
    .-= Siste bloggpost fra Eirin: Ligning med flere ukjente =-.

  8. Vi har tre (barn altså) og ingen bil. Og det går helt fint. Bortsett fra når det ikke går fint.
    .-= Siste bloggpost fra Arnfinn Pettersen: GIRL AND BULL =-.

  9. Ida says:

    Nå bor ikke jeg i Bergen, men har noen kommentarer angående bil allikevel. Om sommeren går det helt fint uten bil, for da sykler vi stort sett til og fra barnehagen(og jobb). Men nå i vinter hadde det vært utrolig tungt uten bil. Gangveien til barnehagen blir sjelden brøytet, buss og tog går ikke, og jeg kan jobbe tre kvarter lenger hver dag hvis jeg velger bil. Skulle gjerne ha valgt kollektivt hver dag, men det er vanskelig når NSB svikter og bussen er kuttet ned til halvtimesruter på en svært trafikkert strekning.

    Noe er galt når det lønner seg å kjøre bil i Oslos rushtrafikk.
    .-= Siste bloggpost fra Ida: Grønn fisk vs rødt kjøtt =-.

  10. Ida says:

    .. men: Jeg er villig til å betale for bilbruken. Jeg klager ikke på bompenger og bensinpriser 🙂
    .-= Siste bloggpost fra Ida: Grønn fisk vs rødt kjøtt =-.

  11. Tilslutta! Vi har det også fint som bilfri familie 🙂 (rett nok bortskjemte med å bo sentralt i Oslo – neppe enklare å bruke kollektivtransport og sykkel enn der..)