Søndag røk disken min. Ivrige lesere vil huske at det bare er litt over et år siden forrige gang. Heldigvis har jeg backup av de viktige tingene, men en hel del ting av typen kjekt-å-ha hadde ikke funnet veien til backup, siden jeg ikke har DVD-brenner og mangler viljen til å sitte og brenne ut talløse CDer.
Jeg sendte mail til Dell samme kveld. Mandag fikk jeg svar om at saken var sendt videre. Onsdag morgen ble jeg oppringt, men hørte ikke telefonen. Ettersom de ringte med skjult nummer visste jeg ikke hvem som hadde ringt, og fikk ikke ringt tilbake. Torsdag morgen ringte de igjen (selvsagt mens jeg holdt på å bake brød og hadde hendene fulle av klissete deig). Teknikeren ba meg skru på maskinen. Det var ikke særlig vanskelig å overbevise ham om at disken virkelig var helt, absolutt død, ettersom han kunne høre skrapelydene fra disken gjennom telefonen mens vi snakket. Etter rutinen med diagnoseverktøy som også kunne fortelle at disken var aldeles utpreget død gikk teknikeren uten dikkedarer med på at dette måtte regnes som en mislykket reparasjon, og dermed skulle repareres gratis etter kjøpsloven. Nå, fredag, sitter jeg og installerer FC4 på nytt på den nye disken som ble levert på døren.
Etter mitt første møte med Dells kundeservice, som tok en måned, var jeg ganske skeptisk til firmaet. Men de to neste møtene jeg har hatt med dem tyder på at jeg enten var uheldig den første gangen, eller at de har skjerpet seg betraktelig. Det beste hadde selvsagt vært om ting ikke gikk galt i det hele tatt, men at datautstyr går i stykker er ikke til å komme utenom. Jeg mistenker at det er diskkontrolleren på det gamle hovedkortet som har tatt knekken på begge diskene. Nå har jeg nytt hovedkort med ny diskkontroller, og håper at det betyr at disk nr 3 får et litt lengre liv.