En stund før jul begynte maskinen min å hikke. Av og til byttet den til batteridrift selv om strømmen var plugget i. Litt upraktisk, men litt riksing på ledningen så gikk det over. Etter hvert ble det verre, og jeg mistenkte brudd i strømkabelen. Derfor kjøpte jeg ny strømadapter, som viste seg å ikke løse problemet. Nå kunne maskinen bytte mellom strøm og batteri flere ganger i sekundet, noe som resulterte i at skjermen (som sparer strøm i batterimodus) flimret ustanselig mellom lys og mørk.
Etter en samtale med Dell support ble jeg og kundestøttemannen enige om at problemet lå inni maskinen. Det viste seg at for å løse dette problemet måtte hele hovedkortet byttes, noe de ville ha 8000 kroner for. Som nevnt tidligere har jeg ikke serviceavtale på maskinen. Men jeg syntes likevel det var ganske drøyt å skulle betale 8000 for å skifte hovedkort i en to år gammel maskin som kostet over 18000 ny, når det var svært lite sannsynlig at jeg selv hadde forårsaket problemet.
Derfor sendte jeg en mail til reklamasjonsavdelingen (en adresse de ikke har på sidene sine, men som jeg hadde fra forrige reklamasjonsrunde) der jeg forklarte at jeg mente dette dekkes under kjøpslovens bestemmelser om varer som er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Den forrige reklamasjonssaken min tok over en måned, så jeg ventet ikke svar med det første. Til min store overraskelse fikk jeg telefon på formiddagen den tredje arbeidsdagen etter jeg sendte klagen, med beskjed om at jeg hadde fått medhold og at maskinen skulle hentes hos meg.
Maskinen ble hentet, og nå, to og en halv uke etter reklamasjonsmailen ble sendt, har jeg den her igjen, med nytt fint hovedkort uten strømproblemer. Det nye kortet har ny BIOS og nytt innebygget nettverkskort, men ellers virker det likt. Kudzu oppdaget endringen av nettverkskort under oppstart og spurte om jeg ville fjerne oppsettet for det gamle og legge til oppsett for det nye, uten noe mer dill.
Det er fint å kunne starte mer enn en håndfull xtermer, emacs og en nettleser samtidig. Det er behagelig å kunne kjøre vmware igjen. Det er godt å ha en stor skjerm med plass til mye på. Livet foran skjermen blir ganske begrenset med bare 64MB RAM til rådighet. Men jeg skal ikke snakke stygt om min gode gamle Fujitsu-Siemens Lifebook, den har vært en trofast støtte gjennom periodene Dellen har streiket.
Nå har jeg sendt inn min ECS G556 Laptop med samme problem, godt å vite at du har fått dette ordnet, så kan jeg si “Men Dell ordnet dette for Eira” eller noe sånt om de prøver seg.
Laptopleverandøerer har det med å si at så godt som alle typer skader på en laptop er slitasjeproblemer (Så også i min sak), men min laptop er 3 måneder gammel, og det er ingen som helst måte det kan være “vanlig slitasje”. Jeg har også fulgt leverandørens henvisninger til hvordan en skal behandle strømforsyningen (De mener jeg ikke skal flytte laptopen med ledningen i, noe som er bare tåpelig, men jeg har faktisk fulgt det). Og har ikke hatt noen “tilfeller” med denne laptopen slik jeg har hadde med den første laptopen min, der jeg snublet i ledningen.